Kosmetické certifikáty a certifikační společnosti

Zpět na03. 03. 2020 Články
V posledních letech celosvětově vzrostl trh s přírodními a ekologickými produkty osobní péče. Tento boom v oblasti kosmetiky zcela přirozeně vedl ke vzniku organizací, které se v podobě určitých norem a standardů zabývají hodnocením úrovně kvality surovin určených k výrobě přírodní kosmetiky, jakož i určitými omezeními a limitacemi v používání a dávkování. Kromě norem vydávaných Evropskou unií postupně vznikly v Evropě i ve světě další soukromé organizace.

Možná jste si všimli, že některé výrobky v našem e-shopu mají také loga a u některých surovin jsme uvedli, že jsou certifikovány různými společnostmi.
S těmi nejznámějšími vás postupně seznámíme ;-)

ECOCERT

Asi nejznámější certifikační společností v Evropě je francouzská ECOCERT, která byla založena v roce 1991 a dnes působí ve více než 80 zemích a ve své rodné Francii certifikuje více než 70 % ekologických výrobců.
Vlastníky této ekologické certifikace jsou producenti surovin, výrobci, značky a další "hráči" v kosmetickém průmyslu.

Ecocert poskytuje dva typy ochranných známek s názvem COSMOS (COSMetic Organic and natural Standard), které podléhají přísným kritériím:

1 Ecocert Organic Cosmetic
☘️ nejméně 95 % všech složek je přírodního původu
☘️ nejméně 95 % všech složek je rostlinného původu
☘️ nejméně 10 % všech složek pochází z ekologického zemědělství

2 Ecocert Přírodní kosmetika
☘️ nejméně 95 % všech složek je přírodního původu
☘️ nejméně 50 % všech složek je rostlinného původu
☘️ nejméně 5 % všech složek pochází z ekologického zemědělství

To však zdaleka není vše, pokud jde o přísnost hodnocení kvality.

Výrobky certifikované touto společností musí navíc splňovat další požadavky:
???? šetrné k životnímu prostředí, výrobní i zpracovatelské procesy, které zároveň respektují lidské zdraví
???? vývoj ekologických chemických látek
???? odpovědné využívání přírodních zdrojů
respektování biologické rozmanitosti
absence petrochemických přísad (kromě povolených konzervačních látek), parabenů, fenoxyethanolu, parfémů a syntetických barviv
???? absence geneticky modifikovaných surovin
???? recyklovatelný obal + srozumitelnost informací na etiketě pro spotřebitele

Ecocert tak pokrývá kvalitu surovin od jejich vypěstování až po dodání, čímž spotřebiteli zaručuje bezpečnost a skutečnou záruku kvality.



Nabízíme širokou škálu výrobků s certifikátem Ecocert, například naše výtažky BIO CO2.

Certifikační společnost ORGANIC SOIL ASSOCIATION

Další významnou evropskou certifikační společností je Organic Soil Association.
Byla založena již v roce 1946, kdy bylo jejím původním cílem podporovat ochranu planety prostřednictvím propagace ekologického zemědělství a ekologického zpracování surovin, a je neziskovou organizací. Je to jediná charitativní organizace ve Velké Británii, která se komplexně zabývá lidským zdravím, životním prostředím i dobrými životními podmínkami zvířat, protože, jak sama tvrdí, je si vědoma toho, že tyto oblasti nelze řešit odděleně, protože mezi nimi existuje úzká souvislost.

Výrobky, které nesou její logo, splňují náročná kritéria, z nichž nejdůležitější je obsah organických látek nad 70 %. Procento obsahu musí být uvedeno na etiketě. Pokud tomu tak není a výrobek nese logo, znamená to, že obsah ekologicky certifikovaných složek je vyšší než 95 %.



Stejně jako Ecocert kontroluje a hodnotí také zpracování, skladování a balení výrobků. Nepřipouští parabeny, GMO, sulfáty, ropné deriváty a zakázáno je také testování na zvířatech.

Kromě toho organizace svými aktivitami významně přispívá:
- usiluje také o změny na politické scéně, kde veřejně vyjadřuje své názory proti škodlivým zemědělským zákonům,
- prostřednictvím různých programů aktivně prosazuje inovativní řešení, která zajistí budoucnost zdravých a udržitelných potravin,
- poskytuje zdravé potraviny tisícům britských školáků, v nemocnicích a domácnostech,
- podporuje trh s ekologickými produkty poskytováním technického poradenství a marketingové podpory ekologickým podnikům,
- chrání lesy - prostřednictvím více než 2 000 klientů chrání přibližně 15 hektarů lesů po celém světě, stejně jako lidi, rostliny a zvířata, kteří v nich žijí.

V našem portfoliu najdete především bio oleje lisované za studena pod ochrannou známkou Organic Soil Association.



Téma certifikačních společností uzavřeme stručným přehledem dalších značek, které najdete na surovinách nebo přímo na výrobcích přírodní kosmetiky, zaručujících kvalitu a hodnotu.

Další certifikační společnosti

Ze světa zmiňme USDA (United States Department of Agriculture), což je americká národní certifikační společnost. Stejně jako výše zmíněné evropské instituce certifikuje produkty ekologického zemědělství. Vyžaduje dodržování 95% obsahu složek z ekologického pěstování, stejně jako kontroly skladování a balení. Zakázány jsou GMO, umělá hnojiva, pesticidy a další syntetické a chemické látky.

V Evropě je v mnoha zemích zavedena také národní certifikace. To platí zejména v zemích s rozvinutým kontrolovaným ekologickým zemědělstvím.

Ve Francii se na výrobcích označených jako "kontrolovaná přírodní kosmetika" stále můžete setkat s označením AB - Agriculture Biologique, v Německu s označením BDIH. V České republice se vyskytuje značka BIO zebra. A například v Itálii je to ICEA (Institut pro etickou certifikaci), který certifikuje Bio Eco Cosmesi.

S rozvojem přírodní kosmetiky a kontrolou ekologických a k životnímu prostředí šetrných postupů pěstování, zpracování a manipulace je třeba chránit i další oblasti související s kosmetickým průmyslem:

CRUELTY FREE je certifikát PETA, který spotřebitele ujišťuje, že výrobek nebyl testován na zvířatech. Společnost působí v USA.
LEAPING BUNNY je jediným mezinárodním certifikátem, který potvrzuje, že není testován na zvířatech. Organizace zajišťuje komplexní kontrolu a nedovoluje testování výrobků ani jeho jednotlivých složek na zvířatech ve všech fázích výrobku.



FAIR TRADE, což v překladu znamená spravedlivý/férový obchod, je společnost, která se jako první zabývala problémem zneužívání práce v rozvojových zemích již ve 40. letech 20. století. V roce 1989 pak byla založena společnost známá dnes jako WFTO (World Fair Trade Organisation).
Citlivým tématem se stala také problematika produkce palmového oleje, což vedlo ke vzniku organizace RSPO. Hlavním kritériem je, že výrobci palmového oleje nesmí kácet ani vypalovat lesy a ohrožovat oblasti s cennými ekosystémy. Podporuje také domácí producenty a zachovává cenové stropy.
V neposlední řadě se jedná o filozofii a moderní životní styl veganství, které si také vysloužilo svého patrona. Je jím nezisková organizace Vegan Society, která svým logem označuje výrobky, které neobsahují živočišné tuky a nejsou ani testovány na zvířatech.

Buďme k přírodě šetrnější ???? a vybírejme si výrobce, kterým na ní také záleží ????????

Článek pro vás napsala

Martina Oboňová



Zdroje:
https://www.ecocert.com/en/certification-detail/natural-and-organic-cosmetics-cosmos
https://www.soilassociation.org/certification/